vrijdag 24 december 2010

Boottocht over de Ganges

foto´s komen binnekort!

Vandaag heb ik drie lijken gezien. Eén koe in het water, eén in doeken gewikkeld lijk bij de burning ghats en eén lijk in doeken gewikkeld op een brankard gedragen door twee mannen passeerde ons in een smal straatje. Na een paar dagen Varanasie wen je eraan. Thuis was ik geschrokken geweest. Hier is leven en dood naast elkaar te vinden.
Letterlijk...nog geen dertig meter van de cremaiue plaats wassen mensen zich in het heilige ganges water.
Om 6 uur vertrokken we met een bootje het water op. Het was een drukte van jewelste. Mensen waren aan het bidden en wassen. Jonge meisjes verkochten bloemenofferbakjes en overal klonk gezang en het klingelen van bellen...´for god´...legde onze bootman ons uit.Overal staan er spots op de gebouwen wat een soort gouden glans geeft over de stad.
Onderweg zagen wij langs de hele rivieroever de rituelen die de hindoes hier uitvoeren. Zichzelf wassen met zeep, bidden, kleren wassen en even verderop was er een schooltje monniken yoga oefeningen aan het doen. We komen aan bij the burning ghat. De plek waar mensen bij zonsopgang en zonsondergang gecremeert worden. Bij deze burning ghat is nu geen crematie gaande. We zien een man het as opvegen en langs de rand liggen de bloemen die op de lijken hebben gelegen. Langzaamaan begint het lichter te worden, maar nog geen zon. Er hangt een mist over het water die er elke ochtend weer is. Over het water vliegen syberische meeuwen. We draaien om en de bootman roeit ons naar de burning ghat aan het andere uiteinde van deze oever. Jongens beginnen met het spelen van cricket. Plots zien we de zon een paar meter boven de grond door de mist heen schijnen. In de verte horen wij een kakafonie aan belgerinkel. Dan komt de andere burning ghat in beeld. Meerdere vuurtjes zijn aan het branden waar groepjes mensen omheen staan. Even verderop wordt er hout verzameld en as geveegt. Langs de rand ligt een lijk in een rood versierde doek met oranje bloemen. In het water dobberen boten met stapels hout om als brandstapel te kunnen worden gebruikt. En terwijl wij ademloos toekijken naar dit bijna magisch en onvoorstelbaar ritueel zien wij nog geen 30 meter verder mensen zich onverstoord wassen in hetzelfde water als waar de lijken in gebaad worden. In het water drijven bloemen en kooltjes voorbij. Even verderop horen we het gekrijs van de meeuwen. Rondom de boten duiken ze naar het water. Wij krijgen een pakje voer aangeboden die we in het water moeten gooien. Rondom ons komen de meeuwen enthousiast graaien naar het eten. Weer eén en al levendigheid. Je valt hier constant van het ene in het andere merk ik. Eén grote potpourie van geuren, kleuren en beelden.
De zon warmt onze verkleumde lichamen langzaam op. Koud van het stilzitten met de filmcamera op de oefer gericht. We meren aan en stappen uit. In eén woord `wauw`. Dit is een hele enoverende trip geweest. Ik sprint naar boven voor een warme douche en voel de adrenaline gieren. Het heeft echt iets magisch bijna spiritueels om zoiets mee te maken tijdens zonsopgang. De rituelen die ik gezien heb zijn zeer inspiratievol voor mijn werk.
Vanmiddag ook meteen de kleine gangetjes ingedoken voor materialen. De belletjes heb ik al ergens op de kop weten te tikken. Ook de kleurige stoffen van hier wil ik gaan gebruiken. De koffer is nu iets te zwaar dus doneer ik een trui en spijkerbroek.

Foto´s zullen snel volgen! Aangezien ik op dit moment nog geen foto´s kan inladen met mijn nieuwe laptop (en windows 7)is er nog niets te zien hier. Maar morggen gaat de reis alweer naar Delhi waar ik Eric en Asime ga ontmoeten die mijn oude laptop meenemen, want ook film kan ik niet inladen op mijn nieuwe laptop...het gaat allemaal naar usb3 en ik heb gewoon firwire nodig! Geen computerwinkel die mij kon helpen in Breda. Uiteindelijk werd het wat kortdag. Voor een volgende reis hoop ik het echter met eén laptop te kunnen doen!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten